Nunta

Nunta

Nunta in traditia ortodoxa este un moment deosebit de important in viata comunitatii, aceasta semnificand preluarea treptata a raspunderii familiale de catre o noua generatie. Desi toate deciziile importante in familie sunt luate de generatia mai in varsta, generatia noua este de acum implicata in luarea comuna de decizii.
Nunta este stabilita de catre familiile mirilor si nasi. Data nuntii va fi apoi impartasita preotului Parohiei in care se ceremoniaza nunta. Nunta se planifica intr-o duminica. Sambata, inainte de nunta, familia mirelui duce darurile nasului. Acestea constau din 6 platouri de prajitura sau torturi, 2l de tuica, oua proaspete, un cas, cateva mere si un cadou (fata de masa, covertura, covor sau servici de masa). Acestea sunt aranjate in cosuri impletite si pana la nas se merge pe jos. Nasul serveste finilor apoi o masa. La plecare, finilor le sunt daruite prajituri si tuica. Sambata are loc si pregatirea mancarurilor pentru nunta si aranjarea mesei. Portile miresei si mirelui sunt ornate cu crengi de brad, hartie colorata si baloane, iar deasupra portii se agata un afis pe care sta scris “Bine ati venit”.
Daca ambii miri sunt din comuna sau unul dintr-o comuna apropiata, nunta se sarbatoreste duminica (invitatii mirelui sunt serviti de catre familia miresei) si luni (invitatii miresei sunt serviti de familia mirelui). Daca unul dintre miri este dintr-o comuna apropiata, atunci invitatii celuilalt vor fi transportati in acea comuna cu autobusele. Daca unul dintre miri este dintr-o comuna mai departata, atunci nunta se sarbatoreste in comuna numai duminica, urmand ca intr-o alta duminica sa fie sarbatorita in comuna celuilalt.


Prima zi de nunta – Ceremonia religioasa

Duminica dimineata soseste muzica la casa mirelui. Pe la ora 12°° incep sa sa adune la casa mirelui invitatii. Un barbat ales de familie este insarcinat cu purtatul steagului (“stegar”), care este oferit de nas. El are ca insotitoare o femeie, numita “stegarita”. Alte doua persoane, de obicei din familie, au functia de cumnati de mana (“gevar” si “geverita”). Doua persoane sunt insarcinate cu purtatul lumanarilor, oferite de nas.
Dupa ce invitatii s-au adunat, mirele, stegarul, persoanele care poarta lumanarile, cumnatii de mana si invitatii formeaza alaiul de nunta si merg la nas. Cumnatul de mana si tatal mirelui poarta o plosca de lemn, din care ofera celor intalniti pe drum tuica. Muzica canta in spatele alaiului. Nasul impreuna cu familia intampina alaiul si il invita in curtea casei. Aici le sunt oferite tuturor invitatilor tuica si prajitura. Mirele primeste de la nas un toporas de lemn, pe care trebuie sa-l poarte pana dupa cununie. Stegarului i se va inmana steagul tricolor, ornat la varf cu cateva ramurele de “florzeica” si busuioc. Persoanelor care sunt insarcinate cu purtatul lumanarilor le sunt inmanate lumanarile, ornate cu flori si legate intre ele cu o bucata de panza alba numita “sovon” (mai nou aceasta bucata de panza a fost inlocuita cu 2 bucati de stofa, una pentru mire si una pentru mireasa). In fata casei nasului se formeaza din nou alaiul de nunta (in fata merge stegarul si stegarita, apoi cele doua persoane cu lumanarile, apoi mirele cu cumnata de mana, apoi nasii si apoi nuntasii . Nasul poarta si el o plosca de lemn si serveste cu tuica pe cei intalniti. Muzica canta in spatele alaiului si se merge dinou la mire acasa. Aici nasii si alaiul sunt intampinati de familia mirelui cu tuica si prajituri. Nasul, cumnatul de mana si stegarul primesc de la familia mirelui un prosop cusut sau o fata de masa, de culoare alba, care le este pus pe trup in diagonala. Acestea sunt darurile din partea familiei. Cumnata de mana primeste un colac in forma de cerc, ornat cu o bracira (un brau tesut din lana) si pe care trebuie sa-l poarte pana dupa cununie. Se formeaza dinou alaiul (ca mai sus) si se merge la casa miresei. Poarta miresei sta inchisa, iar in fata portii este asezat un scaun acoperit cu o covertura si inconjurat de oale cu flori. Nasul bate la poarta, iar o ruda apropiata a miresei (unchi sau verisor) iese afara. Are loc urmatorul dialog intre nas si rudenia fetei:

– Buna ziua oameni buni! Unde ati plecat cu alaiul?
– Suntem un grup de vanatori si am plecat sa cautam o caprioara. Sa fie harnica, frumoasa si de vita aleasa. Aveti vreuna prin casa?
– Avem o caprioara, dar nu s-o vanati, ci la caprior s-o dati.
– Sa ne oprim aici sa vedem si noi caprioara.
(Afara este scoasa o batrana cu haine saracacioase)
– Asta avem pentru d-voastra, de treaba mireasa!
-Ia uita-te la mirele nostru, vrem o mireasa ca o craiasa.
(Apoi este scoasa afara o fetita imbracata in mireasa)
– Asta-i frumoasa, dar e prea tanara. Poate aveti una mai mare, buna de lucru.
(Nasul ofera apoi fetitei bani, dupa care va fi adusa afara mireasa adevarata)

– Asta-i mireasa pe care o cautam!

Mireasa se urca pe scaunul din fata portii, avand in mana stanga o lumanare in forma de spirala, iar in mana dreapta un buchet de busuioc uscat. Acest buchet de busuioc este umezit intr-o galeata cu apa, iar mireasa stropeste de trei ori nuntasii, facand cu acesta semnul crucii. Stegarul apropie steagul de mireasa, iar aceasta se sterge de trei ori pe fata cu panza steagului, apoi rupe o frunzulita din “florzaica” cu care este ornat steagul si pe care o tine in gura pana dupa cununie. Apoi alaiul intra in curtea miresei, unde le sunt oferite prajituri si tuica. Se formeaza dinou alaiul de nunta (in fata stegarul si stegarita, apoi cele doua persoane cu lumanarile, apoi cumnatul de mana cu mireasa, a carei fata este acoperita cu voalul alb, apoi cumnata de mana cu mirele, apoi nasii, invitatii si muzica) si se merge la biserica. In fata bisericii alaiul este intampinat de preot, care ii invita in biserica. In fata icoanelor Mantuitorului si a Maicii Domnilor stau mirele (tinand in mana dreapta toporasul) si mireasa (tinand in mana dreapta buchetul de busuioc, iar in stanga buchetul miresei si lumanarea in forma de spirala). In fata mirilor este pregatita masa de cununie, pe care sunt asezate cununile, Evanghelia, sfesnicele, o cupa cu vin, o batista sau o panglica alba care va servi la legarea mirilor condusi de preot cand vor inconjura masa. In spatele mirilor stau nasii, care tin lumanarile aprinse si cumnatii de mana (cumnata de mana tinand in mana stanga colacul in forma de cerc) . Preotul infaptuieste ceremonia cununiei, citind din Evanghelie. In timpul ceremoniei mirii vor fi legati cu batista sau panglica, apoi li se aseaza cununile (la mire preotul fiind ajutat de catre nas, iar la mireasa de catre nasa) si li se pun inelele. Preotul, urmat de miri, nasi (cu lumanarile aprinse) si cumnati de mana, ocoleste de trei ori masa de ceremonie, oferindu-le de trei ori tuturor vin din cupa. Dupa aceea nasii si cumnatii de mana se retrag in spatele mirilor, iar acestora le sunt indepartate de catre preot (cu ajutorul nasilor) cununile. Dupa celebrarea cununiei, alaiul iese afara din biserica si merg in fata primariei, unde ii asteapta muzica. Aici se va juca pana dupa masa.
Inainte masa se servea la mire si la mireasa acasa, astazi nunta este organizata la Caminul Cultural, care este dotat cu tot necesarul.
Dupa aceea miri, invitatii mirelui si muzica intra la masa. Mirii, nasii si rudele apropiate ale mirelui se vor aseza in fata celorlalti invitati. Cativa invitati merg impreuna cu stegarul si muzica dupa soacra mare (mama mirelui), care vine cu darurile pentru mireasa (15 platouri de prajitura 2l de tuica, oua, un cas, cadouri pentru mireasa). Oaspetilor le sunt oferite: un platou rece, supa de taitei, sarmale cu varza, friptura, prajitura si bautura. Dupa servirea fripturii vor fi prezentate darurile soacrei. Prajiturile aduse ca si dar pentru mireasa vor fi asezate apoi pe masa. Dupa aceasta se vor aduna darurile miresei. Invitatii miresei, care a doua zi de nunta vor fi serviti de familia mirelui, prezinta darurile (bani si cadouri) catre mireasa. Cu strigatul darurilor este insarcinata o persoana mai glumeata, care face si cateva strigaturi vesele la adresa celui care daruieste. Darurile vor fi trecute intr-un caiet de catre o persoana apropiata familiei miresei, iar apoi predate nasului. La terminare se calculeaza suma de bani adunata, iar nasul prezinta suma. Catre dimineata, nasii, invitatii si muzica vor insoti mireasa pana la casa mirelui. Aici vor fi asteptati de catre soacra mare, care le ofera paine si sare. Cu ajutorul unei braciri, mirii vor fi trasi in casa de catre soacra mare . Alaiul intra apoi in casa, unde le sunt oferite prajituri,tuica, bere, suc. Dupa aceea alaiul si muzica conduc nasii acasa. Cu aceasta se termine prima zi de nunta.


A doua zi de nunta – “Darzarii”

In ziua de luni, pe la ora 2°° dupa masa, mirii impreuna cu cateva rude mai apropiate ale mirelui si muzica merg la nas. Se intorc apoi la mire, iar dupa aceea mirii, familia mirelui si a miresei, nasii, cateva rude si muzica merg la cimitir, unde la mormantul familiilor mirilor se da mortilor de pomana. Celor prezenti se daruiesc prajituri si tuica. Apoi pleaca cu totii acasa. Nasul pleaca acasa, de data aceasta neinsotit de muzica.
La o ora stabilita de familia miresei, se aduna invitatii miresei, carora le sunt servite prajituri, tuica si bere si care asteapta venirea alaiului de la mire (invitatia la masa).
Mirii, stegarul si stegarita, cumnatii de mana, cateva rude apropiate si muzica merg dinou la nas. Cu aceasta ocazie vor fi luate si darurile nasului catre miri (“cinsta”) care constau din: doua torturi, o galeata (10 l) de tuica si cadourile pentru miri. Impreuna merg la Caminul Cultural si se aseaza la masa. Stegarul, stegarita, cumnatii de mana, cateva rude si muzica merg la familia fetei, unde sunt asteptati. Aici vor fi inmanate rudelor mirelui darurile miresei (atat din partea familiei, cat si cele primite de la invitati). Aceste daruri (“darzele”) sunt purtate pe umeri sau pe brate. In fata casei miresei se joaca, prin aceasta aratandu-se darurile oferite, apoi se merge la mire acasa. Aici vor fi lasate darurile, iar apoi se pleaca la Caminul Cultural. Aici alaiul este intampinat de mire si mireasa. Mirele serveste pe invitati cu tuica, iar miresei ii sunt oferiti de catre invitati bani. Acesta este “birul” miresei. Invitatii se aseaza la masa, unde le sunt oferite: platou rece, supa de taitei, sarmale cu varza, friptura, prajituri si baurura. Dupa sevirea fripturii se prezinta darurile nasului catre miri, apoi ale invitatilor mirelui (cei care au fost serviti in prima zi de nunta). Prajiturile sunt servite pe perioada cat se aduna darurile. O persoana de incredere a mirelui noteaza intr-un caiet suma de bani si darurile oferite de fiecare invitat. La terminare nasul prezinta suma de bani acumulata.
La incheierea nuntii are loc “Jocul miresei”. Mireasa este luata in mijlocul horei pe rand de catre nuntasi. Fiecare nuntas care joaca cu mireasa plateste o anumita suma de bani. Dupa acest joc mireasa va fi dusa la casa mirelui. Toate rudele ei o saruta si canta impreuna cantecul urmator:

“Ia-ti mireasa ziua buna
De la sora, de la muma.
De la frati, de la surori,
De la gradina cu flori.
Mama, eu ma duc de-acasa
nu plange si fii voioasa
La parinti eu tot mai vin
Fie nor, fie senin.”

Apoi alaiul si muzica insotesc nasii pana acasa. La plecarea de la nas, mireasa rupe colacul in forma de cerc si il imprastie pe jos sau ofera celor care vor sa guste din el. Cu totii merg apoi la casa mirelui, dupa care fiecare pleaca acasa. La mire se face plata muzicii si asa se termina nunta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>